A
r
t
í
c
u
l
o
s
E
d
i
t
o
r
i
a
l
E
t
n
o
g
r
a
f
í
a
s
V
i
s
u
a
l
e
s
E
n
t
r
e
v
i
s
t
a
s
V
i
d
e
o
s
R
e
s
e
ñ
a
d
e
L
i
b
r
o
s
L
i
n
k
s
C
o
n
t
a
c
t
o
N°
A
n
t
e
r
i
o
r
e
s
La población negra en São Paulo y su auto-representación en las cartes de visite producidas por el estudio Photographia Americana (1875-1885).
Actuando como fotógrafo en la ciudad de São Paulo entre 1865 y 1885, Militão Augusto de Azevedo nos dejó una magnífica colección fotográfica, ahora al cuidado del Museu Paulista da USP. Este artículo tiene como objetivo presentar parte de este material. Para ello provee una serie de imágenes que ilustran algunas formas de representación del pueblo negro en São Paulo en los últimos años de la esclavitud. Militão Augusto es un profesional que muestra rasgos muy peculiares y participa muy de cerca el proceso de afirmación de este segmento del contexto social brasileño. Esto reafirma la importancia de las cartes de visite en este proceso, lo que refuerza la idea de que la fotografía en el siglo XIX, es fundamental para la declaración (y confirmación) de las posiciones sociales.
Palabras clave: Fotografía, Negros, Retratos.
Autor:
Marcelo Eduardo Leite
Profesor de fotografía y fotoperiodismo en la Universidad Federal de Ceará en Brasil, con doctorado en Multimedios por UNICAMP.
e-mail: marceloeduardoleite@gmail.com
Recibido: 23 de Marzo 2011 Aceptado: 18 de Noviembre 2011
The black population from São Paulo and self-representation in cartes de visite produced by the Photographia Americana (1875-1885).
Militão Augusto de Azevedo had worked in the city of São Paulo, among the years of 1865 and 1885, and he left us a great photographic collection. Nowadays this collection is under the care of the Museu Paulista da USP. The present article has as objective to present part of this material. For such we shimmered a lot of images that can exemplify some forms of representation about the African population into São Paulo city’s context, in the last years of the slavery. So, we come into the peculiar universe of photographer Militão, a professional that shows us many peculiar lines and whose participation happened with a lot of proximity of the structural process of this segment of Brazilian social context. This also reaffirms the importance of the cartes de visite in this process, that reinforces the thesis that the photography in the last years of 19th century, is a fundamental instrument for the statement (and reaffirmation) of social positions.
Keywords: Photography, African Population, Portraits.
Author:
Marcelo Eduardo Leite
Profesor de fotografía y fotoperiodismo en la Universidad Federal de Ceará en Brasil, con doctorado en Multimedios por UNICAMP.
e-mail: marceloeduardoleite@gmail.com
Recieved: March 23th, 2011 Accepted: November 18th, 2011
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|